Inn i livet

Inn i livet 1–7 er utarbeidd etter den nye læreplanen i RLE. Verket gjer RLE-undervisninga spennande for elevane ved at dei møter jamaldringar som fortel kva det vil seie å vere jøde, kristen, muslim, buddhist osv. Ressursboka for læraren inneheld oppgåver, framlegg til undervisningsopplegg, forteljingar og forklarande tekstar til bilete.

Inn i livet

  • framstiller religionar og livssyn tematisk og samanliknande
  • går frå det nære til det fjerne
  • aktiviserer gjennom oppgåver og filosofiske samtalar

Støtter kompetansemålene

  • fortelle om Siddhartha Gautamas liv og hans oppvåkning som Buddha
  • gjenkjenne kunst og gjøre bruk av estetiske uttrykk knyttet til buddhismen
  • samtale om buddhismen og hvordan religiøs praksis kommer til uttrykk gjennom leveregler, bønner, meditasjon og høytider
  • bruke FNs barnekonvensjon for å forstå barns rettigheter og likeverd og kunne finne eksempler i mediene og ved bruk av Internett
  • fortelle om filosofen Sokrates
  • føre en enkel dialog om samvittighet, etiske leveregler og verdier
  • gjengi gjensidighetsregelen og vise evne til å gjøre bruk av den i praksis
  • samtale om familieskikker i hverdag og høytid på tvers av religioner og livssyn
  • samtale om respekt og toleranse og motvirke mobbing i praksis
  • uttrykke tanker om livet, tap og sorg, godt og ondt og gi respons på andres tanker
  • fortelle om en av hinduismens guder og gudinner
  • gjenkjenne kunst og gjøre bruk av estetiske uttrykk knyttet til hinduismen
  • samtale om hinduismen og hvordan religiøs praksis kommer til uttrykk gjennom leveregler, puja, matregler og høytider
  • fortelle om profeten Muhammeds liv, åpenbaringen av Koranen og innholdet i sentrale deler av Koranen
  • gjenkjenne kunst og gjøre bruk av estetiske uttrykk knyttet til islam
  • samtale om islam og hvordan religiøs praksis kommer til uttrykk gjennom leveregler, bønn, Koran-lesing, matregler og høytider
  • fortelle om liv og virke til Moses, åpenbaringen av Toraen og innholdet i sentrale deler av Toraen
  • gjenkjenne kunst og gjøre bruk av estetiske uttrykk knyttet til jødedommen
  • samtale om jødedom og hvordan religiøs praksis kommer til uttrykk gjennom leveregler, bønn, Tora-lesing, matregler og høytider
  • beskrive lokale kirker, finne spor av kristendommens historie i lokalmiljøet og i distriktet og presentere funnene på ulike måter
  • fortelle om innholdet i sentrale tekster fra 1. og 2. Mosebok i Det gamle testamente
  • fortelle om innholdet i sentrale tekster fra evangelienes framstilling av Jesu liv og virke i Det nye testamente
  • gjenkjenne kunst og gjøre bruk av estetiske uttrykk knyttet til kristendommen
  • kjenne til kristen salmetradisjon og et utvalg sanger, også samiske
  • lytte til og samtale om noen apostel- og helgenfortellinger
  • samtale om kristendom og hvordan religiøs praksis kommer til uttrykk gjennom leveregler, bønn, dåp, gudstjeneste og høytider
  • gjenkjenne kunst og gjøre bruk av estetiske uttrykk knyttet til humanisme
  • lytte til og samtale om tekster og fortellinger som uttrykker et humanistisk livssyn
  • samtale om hvordan livssynshumanisme kommer til uttrykk gjennom leveregler og seremonier

Kontaktinformasjon

Tilhører årstrinn

Tilhører fagområdene

Relatert til læreplanene